Silniki krokowe

Silniki krokowe – o czym mówimy?

Silnik krokowy, określany również mianem silnika skokowego, to specjalny typ napędu elektrycznego. Pochodzenie jego nazwy jest łatwe do wyjaśnienia – przy odpowiednim wysterowaniu jego wirnik wykonuje obrót o pewien krok zdefiniowany dla danego modelu (czyli o określoną ilość stopni). Daje to możliwość prezycyjnego kontrolowania ilości obrotów na minutę w każdej chwili działania. Takie działanie jest możliwe dzięki odpowiedniej budowie takich silników oraz wspomnianemu wcześniej specjalnemu sterowaniu.

Silniki krokowe a urządzenia mechaniczne aktualnego wieku

Nie tylko w chirurgii doskonała precyzja jest nadzwyczaj ceniona. Bywa ona też coraz częściej oczekiwana we współczesnej mechanice. I właśnie silniki krokowe idealnie się tu sprawdzają. Jednak jest coś jeszcze. Gros elementów maszyn jest dziś sterowana sygnałem cyfrowym. Silnikami krokowymi steruje się dokładnie taką samą metodą – poprzez periodyczne nadawanie impulsów elektrycznych na kolejne wyprowadzenia motoru. O szybkości ich obrotu decyduje długość kolejnychnastępujących po sobie pulsów. Dzięki precyzji sterowania oraz brakowi konieczności przechodzenia z domeny cyfrowej na analogową w celu sterowania obrotami, silniki krokowe są z chęcią używane w wielu obszarach współczesnej techniki i da się je spotkać w różnych urządzeniach i maszynach – na przykład napędach dysków optycznych, robotach.

Silniki krokowe posiadają też wady

Silniki krokowe nie stanowią leku na całe zło. Oprócz swoich niewątpliwych zalet posiadają kilka istotnych wad, na które trzeba zwracać odpowiednią uwagę. W porównaniu z innymi rodzajami motorów „na prąd”, pobierają więcej prądu przy takiej samej szybkości, a także emitują sporo ciepła. Ze względu na ich konstrukcję największa możliwa prędkość obrotowa może być za niska. Z reguły nie jest ona większa niż kilkaset obrotów na minutę.

Dostępne silniki krokowe

W sprzedaży są silniki krokowe są w różnych wariantach. Mogą się różnić pomiędzy sobą:

  • fizyczną wielkością,
  • budową (na magnesach albo elektromagnesach),
  • parametrami elektrycznymi (oporność elektryczna, napięcie sterowania).

Pomimo, że silniki krokowe są droższe niż mniej skomplikowane napędy prądu stałego, wciąż pozostają wystarczająco korzystne do wykorzystania w niskobudżetowych projektach.